ראיון העבודה האחרון שחוויתי היה אי שם בשנת 2011 (בהנחה שלא מתייחסים לשבוע האופנה שזה סוג של "ראיון עבודה" מסוג אחר לגמרי 😉 ). אותו ראיון מדובר, נקבע בספונטניות מעכשיו לעכשיו מבלי שהיה לי הזמן לחשוב על איך להתלבש לראיון העבודה וכך הגעתי לראיון לבושה שמלה אוורירית ולא מאוד "רשמית". ישבנו בקפה ארומה למה שהיה ראיון מאוד לא רשמי שהפך לתפקיד הארוך ואולי המשמעותי ביותר שעשיתי עד שהפכתי לעצמאית ב-2019. אבל אין ספק שהמזל שיחק כאן לטובתי ובלי טיפת המזל הזאת, הסיפור הזה יכול היה להסתיים לגמרי אחרת.

כשזה נוגע להתכוננות לראיון עבודה, "מזל" הוא לא משהו שיש להשען עליו. מהסיבה הזאת, יש לנו מזל שבינינו מסתובבות כאלה כמו לירז אברהם, מאמנת לראיונות עבודה אימון שכולל הכנה מכל הסוגים כולל סימלוציות שונות של ראיונות וכולל מפגש ישיר עם הארון שממנו נבחרים בקפידה הבגדים שנלבש לראיון העבודה. מחקרים (כלומר – ויקיפדיה 😉 ) מראים שלוקח פחות מדקה לגבש דעה על מישהו זר בהתבסס על רושם ראשוני. מה שבחרנו ללבוש לראיות העבודה משפיע מאוד על הרושם הראשוני שניצור והחלטה שעשויה להראות פעוטה כמו סוג וצבע החולצה שנבחר ואפילו מה צבע הלק על הציפורניים, עשויה לקבוע את העתיד המקצועי שלנו.

פגשתי את לירז לסשן צילומים משותף וקיבלתי שיעור מרתק על הבחירות האופנתיות שלי, מה הן אומרות עלי ואיך נכון לי להתלבש לראיון עבודה כי לעולם אין לדעת מתי אזדקק שוב לכישורים האלה מחוץ לעולמו הנוצץ (והמציאותי בחלקו) של הבלוג שלי.

איך להתלבש לראיון עבודה בצורה שתשאיר רושם חיובי

אופציה ראשונה – מכנסיים שחורים וחולצת כפתורים

מה ללבוש לראיון עבודה
צילמה: ורד פרקש

בואי נדבר רגע על מה שאת לובשת ומה מיוחד בהופעה הזו שנחשבת "עוברת טוב".

"בחרתי ללבוש מכנסיים שחורים, חולצה לבנה ונעלי עקב בצבע צהוב בננה. מה שחשוב בהופעה כזו זה שהבגדים לא ימשכו יותר מידי תשומת לב ולא יגמרו להסחת דעת בזמן הראיון. אחת הדרכים הקלאסיות להשיג את זה היא על ידי לבישת צבעים בהירים, ובעיקר חולצה בהירה משום שזה מה שהמראיין רואה בזמן הראיון. נעליים חשוב שיהיו סגורות ואפשר כאן כן לתת קצת צבע כי זה מוסיף משהו להופעה אבל לא מסיח את הדעת בזמן הראיון עצמו."

איך להתלבש לראיון עבודהצילום: ורד פרקש

אני לבושה בסגנון אחר לגמרי משלך, הרבה יותר משוחרר, וגם לגביו את אומרת שהוא עובר טוב. יכולה לספר למה?

"החולצה שאת לובשת אמנם משוחררת, אבל עדיין מאוד סולידית ולמרות הגזרה היותר משוחררת היא עדיין מחויטת. השילוב שלה עם מכנס שחור קלאסי ונעלי עקב שחורות סגורות משלים את ההופעה להופעה מכובדת. מאוד חשוב להרגיש נוח בתוך מה שבחרנו ללבוש. לא כולם מרגישים נוח בחולצה מכופתרת סגורה עד הסוף וחשוב לדעת שגם בתוך מה שנחשב "מחויט" יש הרבה מקום וצריך להתאים את הסגנון למי שלובש אותו כי אם הוא לא ירגיש נוח בבגדים סביר להניח שזה יצא החוצה גם בזמן הראיון בצורה כזו או אחרת".

בגדים לראיון עבודהצילום: ורד פרקש. חולצה: מעיין פז; מכנסיים: אלף אלף; נעליים: שני בר
טיפים לבחירת בגדים לראיון עבודהצילום: ורד פרקש
איך לבחור בגדים לראיון עבודהצילום: ורד פרקש

אני לא מסוגלת לצאת מהבית בלי איזה שרשרת בעלת נוכחות. מה הכללים לגבי שרשראות?

"אפשר בהחלט לענוד שרשרת והיא יכולה להיות ארוכה אבל בדומה לחולצה, שלא תהיה בולטת מידי, צבעונית מידי או מנצנצת מידי. צריך לזכור, שבסוף חשוב לנו שבזמן הראיון יקשיבו לנו ולא נרצה שחוסר תשומת לב בגלל תכשיט בוהק מידי יגרום למראיין לפספס את הדבר הכי חשוב שאמרנו.

גם לגבי לק ואיפור כדי לבחור בצבעים בהירים ואיפור סולידי. הלק בצבע בורדו שלך למשל, פחות עובר…"

Rubiks Cube
צילום: ורד פרקש. השרשרת עובדת, הלק קצת פחות…

אופציה שניה – מכנס כהה, חולצה לא מכופתרת וג'קט

יכולה להגיד מה מאפיין את ההופעה הזו שבחרת ללבוש?

"בחרתי ללבוש מכנס שחור אלגנטי וחולצה לבנה בלי כפתורים אבל עדיין ייצוגית ומכובדת. זה לבוש שבהחלט מתאים גם לראיונות לתפקידים ניהוליים בכירים."

Dressed correctly for a job interview
צילום: ורד פרקש
Compound B All
צילום: ורד פרקש

אני פחות קלאסית ממך, ועדיין את אומרת שהמראה הזה עובד. יכולה להסביר למה?

"בסיס של חולצה שחורה נקיה הוא בסיס טוב להתחיל איתו. בחרת במכנסיים מחויטים בצבע ירוק בקבוק שזה צבע כהה שמשדר פורמאליות לא פחות ממכנס שחור קלאסי. השילוב של הג'קט הבהיר והפרחוני משלים את המראה הכללי ונותן צבע ובהירות מבלי להגזים. גם הנעליים הכסופות מתאימות פה כי הן סולידיות בצורתן ובעיקר, סגורות ולא מוגזמות מבחינת העקב.

המסר פה הוא שאפשר בהחלט להשאר יצוגיים מבלי לוותר על הסגנון האישי שמאפיין אותנו בחיים ש"מחוץ" לראיונות העבודה."

JACKET REPRESENTATIVE
צילום: ורד פרקש; ג'קט: אווה מנדלבאום; חולצה: צוקר; מכנסיים: COS; נעליים: מסימו דוטי
Vintage Writing Machine
צילום: ורד פרקש
Old typewriter
צילום: ורד פרקש

מה לא ללבוש לראיון עבודה

הפעם אנחנו לבושות פחות מוצלח. ספרי לנו בבקשה למה. 

"את לובשת ג'ינס מאוד מקושקש וגופיה כסופה מנצנצת שמאוד מושכת תשומת לב וגם חושפת את הקעקוע. בכלל בלבוש לראיון לא חושפים כתפיים ולא לובשים גופיות. אני לובשת ג'ינס עם קרעים, גופיה ונעלי עקב ורודות. אנחנו עושות פה את כל הטעויות האפשריות. אלו בגדים שלא מתאימים לראיון עבודה, הם לא משדרים רצינות וגם החשיפה של הקעקועים היא בעייתית במקרה שהמראיין שלנו הוא טיפוס שמרן."

What should not be worn for a job interview
צילום: ורד פרקש
Jeans and T-shirts
צילום: ורד פרקש
Mark Jacobs jeans
צילום: ורד פרקש; ג'ינס: מארק ג'ייקובס

ג'ינס בלי קרעים ובלי ציורים וקשקושים כן יכול לעבוד?

"אם כבר מחליטים כן ללכת עם ג'ינס הוא צריך להיות כהה, בלי קרעים ובלי ציורים ועדיף בכל מקרה לא ללבוש אותו לראיון לתפקיד ניהולי."

Clothes for the exit
צילום: ורד פרקש

יש כללים שחשוב לדעת גם לגבי תיקים?

"לא כדאי להגיע עם תיק גדול מידי ולא להתחיל לפשפש ולחפש משהו ולא למצוא כי זה לא נראה טוב. גם כאן לבחור משהו סולידי ובגודל סביר."

Bag of pockets
צילום: ורד פרקש; אני עם תיק של "כיסים"

כמי שיצא לה לראיין לא מעט עובדים, האם יצא לך להתקל במראוינים שעשו טעויות  בבחירת הלבוש שלהם לראיון?

"בהחלט. היה לי מרואין שהגיע עם מכנסיים קצרים ונעלי קרוקס. כמובן שהוא לא התקבל. הייתה לי גם מרואיינת שעשתה בחירה טובה בחלק העליון וגם עשתה רושם מאוד מאוד טוב בראיון. רק כשהיא קמה ראיתי שהיא לובשת חצאית מיני צמודה עשויה עור וזה בהחלט העיב על הרושם שהיא עשתה. התלבטתי אם לקבל אותה לעבודה ובסוף החלטתי לעשות איתה שיחה מקדימה גם על נושא הלבוש כי התפקיד שהיא התראיינה אליו הוא תפקיד הדרכה וללבוש יש תפקיד חשוב בו. רק אחרי שליבנו את הנושא הזה קיבלתי אותה לעבודה אבל כמובן באותה מידה היא הייתה יכולה ליפול על מראיין אחר פחות סובלני ולאבד את התפקיד הזה שהיא עושה היום בצורה מצוינת. זה רק מדגיש כמה חשוב להשקיע בבחירת הלבוש לראיון לא פחות מאשר במה שנספר בו."

fashion production
צילום: ורד פרקש.

רוצות עוד טיפים רלוונטיים לראיון עבודה? איפה תוכלו למצוא את לירז

אם את בתקופה של חיפוש עבודה, או יש לך חברות שמחפשות עבודה, נשמח מאוד אם תפיצי הלאה את הטיפים החשובים האלה לראיון עבודה. ואם את רוצה ליצור קשר עם לירז או להעביר את פרטיה לאחרות שזה רלוונטי להן, אלו הדרכים ליצור איתה קשר:

מייל: Liraz1on1@gmail.com

טלפון: 050-3252535

עמוד הפייסבוק העסקי

עמוד הפייסבוק הפרטי

אינסטגרם

How to get a job interview
צילום: ורד פרקש

אשמח לשמוע מה חשבת על הפוסט בתגובות למטה ואם אהבת או אפילו רק סימפטת ;-), יעזור לנו מאוד אם תגיבי גם בפייסבוק ותשתפי אצלך בעמוד כדי שנשים נוספות יוכלו להחשף ולתמוך ביצירה ישראלית מקורית ובתכנים האיכותיים עליהם אנחנו עובדות כל כך קשה.

Summary

Copyrighted Image

נגישות

אהבת את מה שקראת?

ואת רוצה לקבל הודעה על כל פוסט חדש

להיות הראשונה לדעת על ההגרלות השוות 

ועל ההנחות שמקבלות באופן בלעדי המנויות לבלוג,

 

הרשמי למועדון תלתלים.

נרשמת בהצלחה. כיף שהצטרפת