הנושא של אופנה אקולוגית, אופנה איטית ובכלל אורח חיים שמבוסס יותר על "קיימות" ופחות על צריכה חסרת רסן הוא נושא שאני מרבה לעסוק בו בתקופה האחרונה והוא מקבל לא מעט ביטוי גם בפוסטים השונים ובבחירה שלי עם אילו לקוחות מתחום האופנה והביוטי לעבוד ולהציג כאן בבלוג. 

לאחרונה, נתקל באחד הפוסטים שלי בנושא מיכאל מורני, סטודנט בן 26 למדעי המחשב ומדעי הקוגניציה ופעיל סביבתי ששאל אותי האם שמעתי על תופעה שנקראת "השלכנות". בגלל שלא שמעתי על זה ואני מניחה שכמוני גם מרבית מקוראותי, הצעתי לו לכתוב פוסט אורח על הנושא והוא נענה (ואולי על הדרך אפילו נהנה 😉 ) לאתגר בגבורה והצלחה. אז ללא הקדמות נוספות, קבלו את מה שיש למיכאל מורני לספר לנו על תופעת השלכנות. 

מה זה "השלכנות" ואיך זה משפיע על החיים – פוסט אורח של פעיל סביבתי

"ככל שהיכולות שלנו, כחברה, מתעצמות – כך גם גוברת האחריות שלנו על העולם. אנחנו נהנים משפע של היצע, ואנחנו צורכים יותר (מוצרי מזון, חפצים, אנרגיה), ולפעמים שוכחים שיש לכל זה השפעות על הסביבה. יש גם בשורות טובות לכל ההתקדמות הזו, אך חשוב קודם להכיר את הבשורות הרעות.

הישראלי הממוצע מייצר יותר מ-10 טונות של פחמן דו-חמצני בכל שנה. זה המון, והתוצאה היא שינויי אקלים, גלי חום, גלי קור (בשל הגברת הסירקולציה הגלובלית), התייבשות של נחלים ומקורות מים, כמות גבוהה יותר של שריפות ועוד. אנחנו גם משתמשים בקרקעות, מנצלים משאבים ומייצרים זיהום. כל אלו פוגעים הן בחיות הבר והן בחברה. לדוגמה, לפי מחקרים שונים בין 1,600 ל-2,500 אנשים מתים מדי שנה מזיהום אוויר בישראל.

 נתונים כדוגמת אלו גורמים ליותר ויותר אנשים להיות מודעים להשפעות שלהם על הסביבה ועל העולם בכלל. בין כותלי הדיונים בנושא הופיעה המילה "השלכנות", שפירושה: השאיפה לחיות חיים שיש בהם יותר תועלת מאשר נזק לעולם. האם זה אפשרי? – מתברר שכן.

איך לחיות חיים אקולוגים יותר

לחיות חיים שיש בהם יותר תועלת לעולם

ראשית, כאשר בוחנים את הגורמים לאותם נזקים מגלים שיש מה לעשות. למשל, אדם שמוותר על הרכב הפרטי שלו (או, לחילופין, נוסע רק בנסיעות משותפות) – כבר מצמצם יותר מ- 20% מגזי החממה שהוא פולט, ו- 80% מהמזהם בנזן. מי שמצליח לצמצם את צריכת החשמל שלו בחצי, מצמצם ברבע את פליטת גזי החממה שלו, וב- 30% עד 40% את פליטת המזהמים החומציים. מי שמצמצם את צריכת המוצרים שלו – חוסך בכך גם משאבים, גם קרקעות וגם מזהמים שונים כדוגמת מתאן. מי שיצמצם את השימוש בתאורה מלאכותית בלילה, יצמצם את הפגיעה בחרקים ובעופות לילה. הרשימה עוד נמשכת ונמשכת, ומציעה עוד מגוון של צעדים שניתן לבצע כדי לצמצם את הנזק, ולהתרגל אליהם תוך זמן קצר – ואגב כך גם לשפר את הבריאות שלנו ולחסוך כסף.

אך זה רק אפס קצהו של אורח חיים השלכני. מלבד צמצום נזקים, השלכנות שמה דגש גם על עשייה חיובית. האמצעים הטכנולוגיים והחברתיים שעומדים לרשותנו היום מאפשרים לנו לפעול ולקדם את הנושאים החשובים לנו – ואלו הבשורות הטובות שההתקדמות החברתית נושאת עמה. הרשתות החברתיות היום מאפשרות לכל אחד להעלות מודעות לנושאים סביבתיים וחברתיים, ולמסור לאחרים את אותן עצות בהן הוא עצמו משתמש לצמצום הנזק. בחישוב מהיר, אם אדם מצא דרך לצמצם את נזקיו הסביבתיים ב-30%, מספיק שיעביר את הדרכים הללו ל-3 אנשים נוספים וכבר התועלת שלו לסביבה גבוהה מהנזק. ואין סיבה שיעצור שם, הוא יכול עוד להמשיך ולפעול. היום הרשת מלאה בגופים שמקדמים יוזמות סביבתיות, התנדבויות, טבעונות, מעורבות חברתית ועוד. השלכנות איננה מוגבלת רק לנושאים הסביבתיים: גם פעולות למען חברה הוגנת יותר, פחות אלימה ויותר מאושרת – הן ביטוי של השלכנות.

וזו רק ההתחלה של מה שניתן לעשות למען העולם. האדם ההשלכן יבחר גם מקצוע לחיים בו הוא יכול לתרום במידה מרבית לחברה ולסביבה. במסגרת המקצוע שבחר הוא יפעל לטובת אותם נושאים. למשל, אם זה תפקיד ניהולי הוא יוכל לקדם מדיניות סביבתית וחברתית של הארגון, אם זה תפקיד תקשורתי או חינוכי הוא יוכל להעלות מודעות ציבורית לנושאים חשובים, אם זה תפקיד שירותי הוא יוכל לגבש דרכי פעולה מיטיבות ובטיחותיות או לקדם מדיניות סביבתית במקום העבודה שלו, והרשימה עוד ארוכה. הטכנולוגיה היום מאפשרת לנו טווח פעולה רחב מאוד של החלטות סביבתיות, החל משימוש בפאנלים סולאריים ועד להקמת גגות ירוקים תומכי סביבה.

בין היוזמות האקטיביות ברוח ההשלכנות, ניתן למנות את פורום התושבים למען טבע עירוני בתל-אביב, שהצליחו לשכנע את העירייה להפסיק את ריסוס העשבים בחלק מהמקומות. דוגמה נוספת היא עמותות הומניטריות שמסייעות בעתות משבר ונאבקות בחוסר צדק בארץ ובעולם. ככל שיותר אנשים בעולם יאמצו את הגישה ההשלכנית, כך נחיה בחברה צודקת יותר, בריאה יותר ואכפתית יותר. בהקשר הזה אפשר לומר ש"אכפתיות" היא הערך שעומד בבסיס ההשלכנות.

איך משלבים עקרונות אקולוגים בתכנון עיר

שימוש חוזר במים במזרקה בתל אביב

סוגיה מרתקת במיוחד שניצבת בלב הדיון ההשלכני היא נושא החינוך והערכים המועברים לדורות הבאים – ובמילים אחרות, ההשפעות ארוכות הטווח של הצאצאים שלי. כי אני אמנם אמות בעוד כמה עשרות שנים, אך השושלת שלי תוכל להמשיך להתקיים גם מיליוני שנים קדימה, והשפעתה המצטברת על העולם תהיה כמעט אינסופית. בחישוב מהיר, אם אדם מביא לעולם 2 ילדים, וכך גם כל אחד מהם – אחרי 5 דורות יהיו לו 30 צאצאים, אחרי 10 דורות יהיו לו כבר 1,000 צאצאים, ואחרי 20 דורות המספר יגיע למיליון. בפוטנציאל, כל אחד מהם יכול להיות החוקר הבא שימצא איך להציל את הנחלים המזוהמים או איך לרפא סרטן, וכל אחד מהם גם יוכל להיות פושע המוני שיסכן את החברה כולה. לכן יש משמעות עצומה לערכים ולמסרים שאנו מעבירים הלאה לדורות הבאים.

לסיכום:

ההתקדמות הטכנולוגית והחברתית שלנו מציבה בעיות קשות מאוד לסביבה ולחברה, אך היא טומנת בחובה גם פוטנציאל עצום לתרום להן, ולחיות חיים שיש בהם יותר תועלת מאשר נזק. כדי שזה יקרה, עלינו לפתח מודעות ואכפתיות כלפי הנושאים הללו. השאיפה לבצע את השינוי הזה נקראת "השלכנות", והיא גישה אופטימית שמעודדת כל אחד לחקור את המקומות בהם הוא יכול להועיל לחברה ולטבע."

 

בוטיק יד שניה "מלימונים ללימונדה"
תכשיטים אקולוגים

אהבת את התמונות שבפוסט?

את התמונות בפוסט צילמתי ישירוות מאפליקציית לייטרום שמותקנת על הטלפון. הגרסה החינמית של האפליקציה, היא לא פחות ממדהימה ואחרי שכמה וכמה פעמים ביקשו ממני שאסביר איך אני מצלמת ישירות מהאפליקציה, עורכת ומעצבת לי פילטרים מותאמים אישיתף החלטתי להכין קורס דיגיטלי קצר וקליל שבו אני מלמדת בדיוק איך לעשות את כל זה. 

הקורס חדש טרי מהניילונים ולכן בשבועיים הקרובים אני מציעה אותו במחיר של 99 ש"ח בלבד- מחיר של ארוחה עסקית במסעדה, ואחרי הקורס גם תדעו איך לצלם את הארוחה בצורה הטובה ביותר ;-). 

את כל הפרטים על הקורס החדש תוכלו למצוא בקישור הזה

שנמשיך את הרומן?

אם נהנית מהפוסט ותרצי לקרוא עוד ממני,

אם הנושא של אופנה איטית, אופנה אקולוגית, צרכנות נבונה ותמיכה בעסקים קטנים הם נושאים שמעניינים אותך

אשמח אם תצטרפי לרשימת הדיוור של "תלתלים" עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

זה גם המקום לתגובות, שאלות או תהיות קיומיות ואשמח לקבל גם "לייק" בעמוד הפייסבוק של "תלתלים" ולראות אותך גם בחשבון האינסטגרם המתולתל והצבעוני שלי

Summary

Copyrighted Image

נגישות

אהבת את מה שקראת?

ואת רוצה לקבל הודעה על כל פוסט חדש

להיות הראשונה לדעת על ההגרלות השוות 

ועל ההנחות שמקבלות באופן בלעדי המנויות לבלוג,

 

הרשמי למועדון תלתלים.

נרשמת בהצלחה. כיף שהצטרפת