חמש שנות צום חו"ל עם הילדים (הגדולה בת 11, הקטן בן 7) נשברו בשעה טובה והבחירה בטיול משפחתי בסלובקיה ופולין הייתה בסך הכל בחירה מצוינת ואפילו הקטן שהתגובה הראשונית שלו הייתה להתבאס שאין לו הרבה זמן מסכים סיכם ואמר שמזל שנסענו 😊

מה יש לעשות בפולין וסלובקיה עם ילדים

מגיעים לפולין

טסנו לקרקוב עם חברת ריינאייר שהיא היחידה שמצאנו אצלה טיסה ישירה לקרקוב בתאריך שרצינו. חשוב לדעת שהטיסות שלהן כמעט אף פעם לא יוצאות בזמן. הטיסה התעכבה בשעה ובמונחי ריינאייר זה אומר שיצאנו בזול. הטיסה לא ארוכה – שלוש וחצי שעות ושדה התעופה בקרקוב קטן יחסית ויצאנו ממנו די מהר. משם הלכנו ישר לחברת השכרת הרכב ועשרים דקות אחר כך כבר היינו בלב העיר העתיקה בקרקוב.

איפה לישון בקרקוב

אחרי חיפוש של ימים ואינספור התלבטויות לגבי המלון, בחרנו במלון דירות מקסים ולא יקר בשם Art Boutique Aparthotel במיקום מצוין בעיר העתיקה, חמש דקות הליכה מהכיכר המרכזית. למרות שהתחבורה הציבורית בעיר נוחה וזולה, לא היה לנו צורך להשתמש בה ועשינו הכל ברגל. בגלל שהמלון הוא מלון דירות הוא לא כולל ארוחת בוקר אבל הוא נמצא על מדרחוב עם אינספור בתי קפה שנפתחים כבר בשבע בבוקר אז אוכל לא ממש חסר שם.

את רשימת המלונות המלאה בקרקוב תוכלו למצוא כאן.

חשוב לדעת:

בפולין השירותים לתיירים הם לא 24/7. במרבית המלונות דלפק הקבלה נסגר בשעות הלילה וגם דוכני חברות השכרת הרכב מסיימים לתת שירות בלילה ולכן אם יש עיכוב בטיסה, זה יכול להשפיע על היכולת לקבל את הרכב. חשוב להודיע למלונות באיזה שעה צפויים להגיע ולקבל מהם הנחיות איך להיכנס לחדרים אם מגיעים מאוחר.

טירת ואוול –  Wawel Royal Castle

אחת הטירות הגדולות והמרשימות באירופה ואפשר לבלות בה בקלות חצי יום, ולמזלנו ההגעה אליה ברגל מהמלון הייתה פשוטה ולקחה כרבע שעה. הטירה ששימשה במשך מאות שנים כמרכז השלטוני והדתי של פולין, מורכבת מחלקה החיצוני המרשים שבה אפשר לסייר ללא עלות, ליהנות מהנוף המשגע והגנים ומחלקה הפנימי שמורכב מגלריות ומוזיאונים שונים שאל כל אחד מהם הכניסה היא בתשלום נפרד. יש אפשרות לקחת סיורים מודרכים שכוללים כניסה לכל המתחמים הפנימיים. לא חשבנו שהילדים יגלו עניין בחצי יום בחללי הטירה ולכן וויתרנו על הסיורים בפנים.

מהטירה ירדנו אל "מערת הדרקון" – מערה תת קרקעית של בערך 100 מטר שבסופה בחוץ פסל חביב של דרקון שיורה אש לקול צהלתם של הילדים. המסלול הזה מוביל ישר לטיילת נהר ויסלה.

טיילת ויסלה ושיט באגם

הטיילת היפה והנעימה משתרכת לאורך נהר הויסלה. בצידי הטיילת יש דוכנים ומלכודות תיירים שונות, מסעדות ששוכנות ממש על המים ונקודות רבות לצאת מהן לשיט. השיט על גדות האגם עולה כ-30 זלוטי לחצי שעה.

אטרקציה נוספת על גדות הויסלה היא תצפית גלגל הענק Cracow eye ומתקני לונה פארק סמליים נוספים שנמצאים שם. התשלום הוא עבור כל מתקן בנפרד. על גלגל הענק שילמנו 130 זלוטי עבור ארבעתנו. לא זול אבל הנוף בהחלט יפה והילדים עפו על זה תרתי משמע 😉

כיכר העיר העתיקה – Rynek Gtowny

כיכר יפהפייה במרכז העיר העתיקה שלא נופלת ביופייה מערים אירופאיות קלאסיות מפורסמות. בכיכר בעיקר בסופ"ש יש מופעי רחוב, סיורים בכרכרות עם סוסים, שוק אומנים מקורה שפתוח כל השבוע ואינספור מסעדות. אנחנו נהננו מאוד ממסעדה איטלקית בשם La Grande Mamma שקיבלה בגוגל דירוג של 4.3. התפריט הוא תפריט איטלקי קלאסי (לאכזבת הילדים שגילו ששף איטלקי אמיתי לא מסכים להוסיף להם תירס על הפיצה…) ואני ממליצה בחום על פיצת ה-FRESCO עם גבינת עיזים, תפוח ודבש ולקינוח את הפאבלובה המצוינת שלהם.

קניון Galeria Krakowska – אכזבה

פולין זולה משמעותית מישראל בכל מה שקשור לתיירות – הלינה, האוכל והתחבורה הציבורית ולכן חשבנו שגם השופינג יהיה כאן מפתה. יש כמה קניונים בעיר והחלטנו ביום הנסיעה שלנו לסלובקיה לקפוץ לקניון Galeria Krakowska. מדובר בקניון עצום שמזכיר את הקניונים האמריקאים הגדולים. יש בו רשתות גדולות בינלאומיות כמו בארץ לצד רשתות אירופאיות פחות מוכרות. מהר מאוד הבנו שהמחירים דומים לארץ ובחלק מהדברים אפילו יקרים יותר. אולי בתקופות סוף העונה המצב הוא שונה אבל בתחילת חודש ספטמבר בעיני מדובר בביקור מיותר, למרות שבת ה-11 יצאה עם שלל קטן מ-H&M שכלל חולצת גראנג' משובצת שחור לבן שגרמה לי להרגיש גאה 😊גם זה משהו.

הפספוס שלנו -מוזיאון Rynek Underground

מוזיאון ה-Rynek Underground הוא מוזיאון תת קרקעי מתחת לעיר העתיקה שמציג את פולין של פעם ולוקח במסע בזמן עד ימי הביניים. הסיור אמור להיות חוויה נהדרת לכל המשפחה אבל לצערי לא היו בכלל כרטיסים אפילו שהגענו בתחילת ספטמבר מחוץ לשיא העונה. אם אתם מתכננים להגיע לשם, צריך להזמין כרטיסים כמה ימים מראש. אפשר להזמין אותם ישירות מאתר המוזיאון כאן.

לונה פארק אנרג'ילנדיה – Energylandia

אם אתם מטיילים עם טינאייג'רים סביר להניח שהם יבקשו את האטרקציה הזו בעצמם. במקרה שלנו, אלה היו בעלי ואני ששמחנו להגיע לשם ולהעלות על רכבות ההרים האתגריות כשהילדים מחכים למטה ומצלמים 🤭 מדובר בלונה פארק מרשים בגודלו עם כמות גדולה של רכבות הרים בדרגות שונות של אתגרים וגם מתחמים לקטנים. הוא נמצא כשעה נסיעה מקראקוב ועלות הכרטיס היא בין 150 ל-140 זלוטי לכרטיס, תלוי בעונה ובגיל. אנחנו הגענו לשם בשבוע הראשון של תחילת הלימודים ולכן הוא היה ריק אבל בעונה עשויים להיות תורים בעיקר למתקנים המאתגרים. הפארק כולל גם פארק מים צמוד ואפשר לרכוש כרטיס משולב ליומיים.

לאתר הפארק ורכישת כרטיסים

בואו לבקר גם באינסטגרם הצבעוני שלי. תוכלו לראות את כל הסרטונים מהטיול בהיילייט "פולין וסלבוקיה" וליהנות גם משלל התמונות וההמלצות היומיות שלי.

נוסעים לסלובקיה

סלובקיה גובלת בפולין ברכס הרי הטטרה. האזור הזה של סלובקיה נחלק להרי הטטרה הגבוהים שקרוב יותר לגבול והרי הטטרה הנמוכים שנמצא עמוק יותר במרכז סלובקיה. שני מרכזי הלינה העיקריים הם העיירה פופראד והעיירה ליפטובסקי מיקלוש. הייתה לנו התלבטות איפה לישון כי ליפטובסקי מיקולש היא עיירה תיירותית יותר עם מבחר מקומות לינה ומסעדות שחלקן פתוחות גם עד השעות 21:00-22:00. בסופו של דבר החלטנו על פופראד כי היא קרובה יותר לגבול עם פולין והקלה עלינו גם ביום הטיסה חזור כשנסענו בשעות הבוקר המוקדמות מסלובקיה בחזרה לקרקוב. לנו במלון בשם וילה זאובר עם חדרים בסיסיים אבל נקיים. אם תבחרו במלון הזה, תבקשו חדר עם מרפסת, יש רק ארבעה כאלה. האזור כולו הוא אזור של מטיילים ואין כאן מלונות גדולים ומפוארים. יש אפשרות במקום מלון ללון בדירות שחלקן מגיעות גם עם ג'קוזי מפנק.

לרשימת המלונות והדירות המלאה בפופראד

לרשימת המלונות והדירות המלאה בליפטובסקי מיקולאש

הנסיעה מקרקוב לפופרד אורכת כשעתיים וחצי בכבישים נוחים מאוד לנהיגה. שימו לב שאם אתם נוסעים מפולין לכיוון זאקופנה שבגבול וסלובקיה, בסופי שבוע אתם עשויים להיתקל בפקקי תנועה. לכן עדיף לעשות את הנסיעה בכיוון הזה באמצע השבוע. הדלק בפולין זול יותר ולכן כדאי לתדלק לפני מעבר הגבול לסלובקיה.

חשוב לדעת:

באזור הזה של סלובקיה יש הרבה כבישי אגרה עם מצלמות וחלק מהזמן קשה לשים לב במעבר אליהם. כדאי להיכנס לאתר Slovakia vignette ולבחור את אחת מתוכניות התשלום כדי לנסוע שם בראש שקט.

גן העדן הסלובקי

גן העדן הסלובקי הוא שטח מאוד גדול הכולל מסלולי טיול רבים בדרגות קושי משתנות, וכולל גם את מערת הקרח ואת אגם דדינקי. הקושי הכי גדול בגן העדן הסלובקי הוא למצוא את המסלול המתאים, להעריך נכון את דרגת הקושי ואת פרק הזמן שלוקח לעשות אותו ואז לא לאבד את הסימנים שבדרך…. חשוב מאוד להיות מרוכזים לאורך המסלול כי בחלק מהמקומות קל מאוד לפספס את הסימון, ללכת בכיוון אחר ולהסתבך. בבחירה איזה מסלול לעשות, נעזרתי בכתבה הזו ובחרנו במסלול מספר 4 – מסלול קניון Zejmarska Roklina אבל ברשותכם, אוסיף את נקודת המבט שלי. המסלול מוגדר בדרגת קושי קלה-בינונית. לא היה שום דבר קל במסלול…. לא העלייה התלולה שמתחילה ברגע שיוצאים מהרכב, לא האורך, לא הקושי הגדול בחציו הראשון של המסלול שכולו בעליה הכוללת טיפוסים וקפיצה בין סלעים חלקים מאוד ולצד זה, הקושי לעקוב אחרי הסימונים שבדרך. אבל אל תתנו לנימה הביקורתית לבלבל: זה שווה את זה! המקום משגע, והאתגרים רק ריגשו את הילדים והאוויר הצונן היבש נעים מאוד לטיול. ובסוף המסלול אם מזג האוויר מאפשר, ממליצה בחום להיכנס לטבול באגם דדינקי היפהפה.

מסלול צמרות העצים BACHLEDKA

במקור האזור הזה שנמצא קרוב לגבול עם פולין בהרי הטטרה הגבוהים משמש אתר סקי ובימי הקיץ זה מסלול נעים שבנוי בצורה מעגלית בין צמרות העצים. המסלול הוא קצר, נוח ונגיש לעגלות וכיסאות גלגלים וכדאי להגיע לשם כשמזג האוויר בהיר ונעים כדי ליהנות מהנוף המרהיב. המסלול מתחיל ברכבל סגור שמעלה עד לנקודת התצפית שבה יש גם מסעדה וקפיטריה. משם יוצאים למסלול מעגלי בין צמרות העצים ומסימים במגדל מרהיב בגובה 35 מטר עם תצפית פנורמית משגעת. האמיצים מוזמנים לצעוד על רצפת החבלים המתנדנדת שבראש המבנה ולגלוש למטה במגלשה הסגורה בגובה 27 מטרים. מבחינת עלויות רכשנו כרטיס משפחתי לארבעה בעלות 88 יורו שכלל את הרכבל והמסלול ושילמנו 3 יורו נוספים לכל אחד עבור הגלישה במגלשה. אטרקציה נוספת באזור הכלולה גם במחיר היא גינת משחקים גדולה לילדים שממוקמת מעט רחוק מעמדת הרכבל העליונה. בשביל להגיע אליה יש ללכת שמאלה כשנמצאים עם הגב לתצפית ולהיכנס למתחם עם הכרטיס של הרכבל.

מסלול בין צמרות העצים, סלובקיה
התצפית במסלול צמרות העצים
הנוף במסלול צמרות העצים

נראה אתכם צועדים בלי לשקשק

זאקופנה

זאקופנה היא עיירת נופש מקסימה בפולין ליד הגבול עם סלובקיה מרחק של כשעה נסיעה מאתר צמרות העצים. אזור התיירות המרכזי הוא רחוב Krupowki Street – מדרחוב ארוך וגדול מלא בחנויות, מסעדות וגלידריות. בדרך כלל בשעות היום יש מגוון של מופעי רחוב ובאופן כללי האווירה במקום שמחה וכייפית. ממליצה בחום על המסעדה האיטלקית Casa Mia מסעדת שף שכל מנה בה היא תאווה לעיניים וכמובן לחיך, ובמחיר הרבה יותר נוח ממחירי מסעדות שף בארץ.

מה יש לעשות בזאקופנה
המלצה על זאקופנה פולין

מגלשות הרים

ליד ליפטובסקי מיקולאש נמצא Ziarce funpark שידוע בעיקר במגלשות ההרים שלו. המגלשה היא בעצם קרונות שנשלחות למעלה ומשם מתחיל מסלול הירידה והנוסע בוחר את המהירות. מגיל 7 רוכבים לבד בקרונית והמהירות המקסימלית היא כבר מאתגרת ומרגשת. הקטנים יכולים לגלוש בקצב איטי עם הרבה עצירות באמצע. בעונה פועלים שם עוד כמה מתקנים שהיו סגורים כשהגענו כמו נדנדת הבנג'י.

כדאי להכיר:

אתר GOPASS מציע הנחות לאטרקציות שונות ברחבי אירופה ובהן גם חלק מהאטרקציות שסקרתי כאן. כדי ליהנות מההנחות המקסימליות כדאי לפתוח חשבון בקישור, להזין את כל פרטי בני המשפחה בלשונית My family ולהזמין כרטיסים יומיים לפני כל ביקור באתר.

פארק המים טטרלנדיה

לא רחוק מליפטובסקי מיקלואש נמצא אחד מפארקי המים הגדולים בסלובקיה. המתחם מורכב גם מבריכות מקורות שמתאימות גם לימים גשומים כולל בר בתוך הבריכה עצמה לצד מגוון רחב של מגלשות מים במהירויות שונות כשכל מגלשה מדורגת עד כמה היא מהירה ומפחידה. אנחנו הגענו לפארק בשבוע הראשון של ספטמבר כשהעונה הרשמית הסתיימה ובערך חצי מהמגלשות היו סגורות אבל בצד החיובי של העניין, לא היו הרבה אנשים ולא עמדנו בתורים בכלל מה שהקל עלינו לחתוך משם אחרי כמה שעות בלי שהילדים ירגישו החמצה. את הכרטיסים לפארק קנינו בהנחה באתר GOPASS.

מסעדה הודית

בליפטובסקי מיקלואש מרוכזות הרבה מסעדות אבל חשוב לדעת שסלובקיה יקרה יותר מפולין וארוחה משפחתית עולה ברוב המקומות בערך כמו בארץ ואפילו יותר. יוצאת הדופן היא מסעדה הודית בשם SAFRAN עם מגוון רחב של מנות נהדרות היישר מהמטבח ההודי, מגוון של מנות צמחוניות ובמחיר סביר ואפילו לא יקר ביחס למסעדות אחרות בסלובקיה. בונוס נוסף הוא שיחסית לאזור המנומנם הזה היא פתוחה גם אחרי השעה 21:00 (אבל לא הרבה אחרי…)

שנשמור על קשר?

אם נהנית מהפוסט והסקירה, ותרצי לקרוא גם על הטיולים הבאים (ממש בקרוב יהיה עוד אחד. רק אומרת 😉),

אם את אוהבת לקרוא ולהכיר עסקים מקומיים, מעצבים ואירועים מעניינים בארץ,

אם תרצי לדעת על מבצעים והנחות במיוחד לקרואות הבלוג,

אז בואי ותצטרפי לרשימת הדיוור של "תלתלים" עוד קצת למטה 👇 בחלונית ההרשמה

מחכה לך גם בטיקטוק עם הרבה סרטונים מצחיקים, גם מהחופשה הזו, באינסטגרם עם עוד תמונות וטיפים ויש גם היילייט בשם "פולין וסלובקיה" ואשמח לקבל ממך גם "לייק" בעמוד הפייסבוק של "תלתלים"